Forn de calç2023-02-25T10:39:11+01:00

FORN DE CALÇ #3

Arribem a la tercera entrega d’aquesta antologia de còmic en català de miracle, fent mans i mànigues. Per si algú encara no se n’ha fet a la idea, aquest forn de calç és un forat golut que tot ho engoleix amb cassussa. Som tossuts i ens agrada; d’aquí les tres tasses.

La primera entrega, que fou nominada a Angoulême, ja està esgotada, però encara tindreu la ventura de trobar alguns exemplars de la segona, flamant guanyadora del Premi al Millor Còmic Alternatiu 2023 al prestigiós festival d’Angulema,  a les millors llibreries i fires de còmics.

Com tenim per costum, som ferms defensors del relat curt i explorador. En aquesta nova entrega trobareu un bon ventall d’històries curtes, gairebé totes fetes a casa. Esperem que quan la fullegeu, us trobeu a gust en alguna de les vinyetes. Us hi podeu quedar a viure, per cert.

MARC CHARLES

PARTICIPANTS

Clara-Iris Ramos (València, 1983) és il·lustradora, grafista i professora a l’Escola Massana. Ha fet il·lustracions per a cartells, llibres i discs. Forma part del col·lectiu autogestionat L’Automàtica i ha estat una de les impulsores de les fires Tenderete de València i Gutter Fest de Barcelona. Ha estat guanyadora del premi Junceda 2022 en la categoria «d’edicions, disseny i producte» per la coberta del disc VETA LP, del grup VETA. IG: @clara_iris_

Genís Rigol (Esparreguera, 1982) és dibuixant i animador. Viu a Angoulême, França. Les seves animacions han estat seleccionades i reconegudes en diferents festivals internacionals, com el curtmetratge Knockstrike, codirigit amb Pau Anglada i Marc Torices. Forma part de l’equip organitzador del Gutter Fest i prepara el seu primer treball llarg per a l’editorial Apa-Apa Cómics. IG: @genis_rigol

Nico Ben (Vigo, 1994) és graduat en Belles Arts i màster en Animació per la Universitat de Vigo. Ha publicat relats i il·lustracions a la revista Pluma i còmics en fanzins com Error Es Bien o Bosviac. IG: @nico._.ben

Lale Westvind (Nova York, 1987) és animadora i autora amb una extensa bibliografia de títols propis (Hax, Now and Here, Hyperspeed to Nowhere i Tornar and Riparna) i participacions en antologies (Lagon Revue, Kramers Ergot o La Cruda). Grip, publicat per Apa-Apa Cómics, és el seu darrer treball. IG: @lalewestvind

Cristina Daura (Barcelona, 1988) va estudiar a l’Escola Massana de Barcelona i al Maryland Institute College of Art de Baltimore (EUA). Els seus treballs d’il·lustració són reconeguts i publicats internacionalment. El seu treball en còmic és més escàs, però molt valuós. En aquest Forn de Calç 3 reprèn un personatge d’un projecte de l’enyorada editorial DeHavilland que mai va veure la llum. IG: @cdaura

Mar Mascaró (Manresa, 1996) va estudiar un grau superior d’Il·lustració a l’Escola Massana de Barcelona i Estudis Literaris a la Universitat de Barcelona. El primer Forn de Calç conté la seva història Little. Anteriorment, amb Entrecomics Comics, va publicar Dins.  IG: @mar.mascaro

Ana Sender (Terrassa, 1978) va estudiar il·lustració a l’Escola Massana i a l’Escola Francesca  Bonnemaison. Ha fet carrera com a autora de llibres infantils com El buscador de orquídeas, Las hadas de Cottingley, Onironiro o Villa Diodati. Pel seu art a ¿Por qué lloramos? va rebre un premi Junceda l’any 2019. IG: @anasender

Alba Domingo (Riudoms, 1989) va estudiar il·lustració, disseny i creació digital i des del 2018 treballa com a il·lustradora. Ha estat seleccionada als World Illustration Awards per les il·lustracions del poemari de Gabriel Ferrater Da nuces pueris, publicat per l’editorial Peu de Mosca. El seu treball a Naïm, editat per Piscina Un Petit Oceà, ha estat seleccionat al Premi Llibreter 2022. IG: @albadoba

Ivan McGill (Madrid, 1998) va estudiar Belles Arts i el Màster en Il·lustració i Còmic a l’Escola Elisava. Ha publicat els fanzins Captive Data, The Temple, The Robot, Self Isolation i Terapia, i ha participat en obres col·lectives com Bunker 24, Kûs i Carbono 13. L’editorial Bang publicarà el seu primer treball llarg, Bioma. IG: @ivanmcgill

Cococlot (Terol, 1984) és llicenciat en Belles Arts per la Universitat de Saragossa, treballa en el món dels videojocs com a artista 2D i animador. Dibuixa historietes pertorbadores com la que trobareu en aquest número de Forn de Calç. IG: @elcococlot

Clara-Tanit Arqué (Girona, 1981) es va formar a l’Escola Eina i a l’Escola Massana, i va començar a publicar les seves històries als fanzins Enfermo i Lunettes, abans de publicar Wassalon (Astiberri, 2008) i ¿Quién ama a las fresas? (Astiberri, 2010). L’any 2022 torna al món del còmic amb els fanzins Desfragment i Dibuix a la deriva. IG: @claratanit

Naida Mazzenga (Sora, 1991) és una il·lustradora italiana que viu a Barcelona. Forma part de l’equip de la impremta Máquina Total. Compagina els seus treballs d’il·lustració amb el còmic. Podeu llegir les seves històries en fanzins com Autobulling o Rand. IG: @naida.mazzenga

Marc Torices (Barcelona, 1989) comença com a coeditor de Zángano Comix i forma part de l’equip impulsor del Gutter Fest. Els seus còmics han estat publicats per l’editorial Apa-Apa Cómics i han aparegut en antologies com La Cruda, Autobulling o Nobrow. L’editorial Apa-Apa Cómics publicarà enguany un totèmic i molt esperat volum de Cornelius, el seu personatge caní fetitxe. IG: @marctorices

Ángela Efe (Salamanca 1991). Estudia Belles Arts a Conca. Membre fundadora del Taller de serigrafia manual i il·lustració de Madrid, La Caverna. Integrant del festival Autozine. Forma part de col·lectius editorials com Turbina Magia y Ediciones Cavernícolas. Us l’heu trobat al Gutter Fest, al Vendetta de Marsella o al Crack Festival de Roma, a banda del Hungry Eyes de Berlín, el Tenderete de València i l’Autozine de Madrid. IG: @angelafeka

Jérôme Berthier (Grenoble, 1986) és un il·lustrador i ninotaire resident a Vancouver (Canadà). Els seus treballs han aparegut a publicacions com The New Yorker, entre d’altres. És l’autor de Myth, un còmic experimental sobre la por i el creixement. IG: @jeromebberthier

FORN DE CALÇ #2

Voldria començar donant-vos les gràcies per la bona acollida del primer volum de Forn de Calç, la revista de còmic d’Extinció Edicions. Oferir-vos una segona entrega a l’altura de la primera ha estat una tasca exigent en la qual ens hem esmerçat tant com hem sabut.

Amb el projecte de Forn de Calç volíem explorar el ric i divers univers creatiu local i reivindicar les innumerables possibilitats expressives de la narració gràfica. Donar l’oportunitat a autores novelles i a altres de consagrades, procedents del còmic o d’altres disciplines gràfiques, per experimentar lliurement amb el llenguatge de l’art seqüencial. I, sobretot, construir un espai des de baix, des de la militància en el còmic independent.

Creiem que el conjunt d’històries curtes que formen aquest Forn de Calç 2 (en tenim de tots colors: avantguardistes, clàssiques, subtils, demencials, absurdistes, crítiques…) amplien i consoliden els objectius que ens vam proposar amb el primer volum.

Espero que a qualsevol persona a qui caigui la revista a les mans trobi un estil, un dibuix, un traç o un argument que la convidi a continuar investigant en aquest àmbit amb tant de recorregut com és el còmic en català.

 

MARC CHARLES

PARTICIPANTS

Cristian Robles (Barcelona, 1990) va estudiar a la Llotja abans de publicar Ikea Dream Makers, Mameshiba, Soufflé i Gourmeat, a més a més d’un bon grapat d’històries curtes a Clift, Voltio, O Papagaio i altres capçaleres internacionals. Autor de la coberta del primer Forn de Calç. IG: @kensausage

Blanca Hernández (Barcelona, 1964) va estudiar Belles Arts, gravat i tipografia. A banda de la seva feina com a artista i com a cofundadora de l’extinta Badabum Edicions, treballa com a dissenyadora gràfica des de l’any 1989. «La imprevista desaparició de la senyora Margarida», inclòs en aquest Forn de Calç, és el seu primer còmic. IG: @blancagraficworks

Carmen B. Mikelarena (Madrid, 1998) va estudiar Belles Arts a la Complutense de Madrid. Il·lustradora que compagina el còmic i la gràfica amb la teixidura artística. L’any 2020 va publicar Corre corre que te pillo a UOU impresiones. IG: @choose_a

Alex Graham (Denver, 1987) és pintora i ninotaire resident a Seattle. Publica còmics des de l’any 2015, quan va treure el primer número de Cosmic Be-ing. Alguns dels seus treballs recopilats en llibre són Angloid o Dog Biscuits, obra guanyadora dels Puchi Awards 2021. IG: @alex.graham.artist

Begoña García-Alén (Pontevedra, 1989) va estudiar Belles Arts a Pontevedra i a la Kingston University de Londres. Ha publicat la seva obra a Fosfatina Ediciones, Apa-Apa Cómics i a Noche Líquida, segell que porta amb Andrés Magán. Acaba de guanyar el Premi Castelao de còmic per Adeus amigos. IG: @begonagarciaalen

Clara S. Prous (Barcelona, 1991) va estudiar Belles Arts, Il·lustració i Història de l’Art. Alterna la pintura amb la publicació de la seva obra en autoedicions (Pues tu dirás, Emilia kien lo lea) i en obres col·lectives (Autobulling). IG: @clarasprous

Martín Romero (A Coruña, 1981) és il·lustrador, dibuixant de còmics i director d’animació. Ha publicat Las fabulosas crónicas del ratón taciturno, Episodios Lunares, La deuda i Uxío, obra que va guanyar el premi Castelao de còmic l’any 2019. IG: @martin_rom

Jaume Pallardó (València, 1978). Narrador de mena, s’estrenà en el món del còmic amb una memorable ucronia farcida d’humor, El fin del régimen de Pleksy-Gladz. El 2019 va publicar La muerte rosa, obra que anticipava tot el que ens està passant des del març de 2020. IG: @jaupallardo

Brais Rodríguez (Brion, A Coruña, 1980) va estudiar Belles Arts a Pontevedra i formà part del col·lectiu Polaqia. Ha publicat còmics a multitud de fanzines i revistes. La seva novel·la gràfica La mano del diablo va guanyar el premi Castelao de còmic l’any 2010. Militant de l’autoedició. IG: @brv_vrb

 Isabel Ruiz, Eixa, (Alacant, 1991) forma part del col·lectiu d’artistes gràfics, il·lustradors i ninotaires Vendo Oro, que organitzen el veterà Tenderete Fest de València. Compagina la seva feina com a il·lustradora amb un parell de projectes radiofònics autogestionats: G.R.A.P.A. i B-analizar Fanzines amb Alejandro Álvarez. IG: @eixaesisa

Raquel Gu (Barcelona, 1972) va estudiar Filologia Anglesa, compagina feines editorials amb encàrrecs com a il·lustradora i autora de còmics per a revistes com El Jueves, Núvol, Jot Down, El Salto o Principia. Ha publicat diversos llibres d’humor gràfic i de divulgació, faceta per la qual ha estat premiada, junt amb la matemàtica Clara Grima. IG: @raquelberryfinn

Natalia Zaratiegui (Pamplona, 1981). Va estudiar Història de l’Art a la Universitat de Barcelona, il·lustració a l’Escola Massana i disseny editorial a Elisava. Des de 2016, compagina la feina com a il·lustradora amb la gestió de la galeria Cromo a Barcelona. El seu treball ha estat reconegut i premiat en l’àmbit internacional. IG: @nataliazaratiegui

Irkus M. Zeberio (Donosti, 1982) va estudiar il·lustració a l’Escola Massana. Ha publicat Cramond Island, L.A. Pau, The last bloom, La mano del hombre, Paranoia Prima, Europa, Gr€zia, Dios ha muerto, Propaganda, Sirius i Tamalut, a més de diverses historietes en antologies d’aquí i d’arreu. Màquina Total és el projecte que ocupa gran part del seu temps a dia d’avui. Web: www.irkus.net

Sammy Harkham (Los Ángeles, 1980) és un dels autors i editors de còmics més rellevants en l’àmbit internacional. La seva antologia Kramers Ergot ha servit d’inspiració a l’hora de fer realitat Forn de Calç. Fa anys que treballa en el que ha de ser una de les obres imprescindibles dels darrers 20 anys, Blood of the Virgin. IG: @samharkham

Clara San Millán (Santander, 1985) va estudiar Arquitectura i Il·lustració. Viu a Zuric des de 2014, des d’on treballa com a il·lustradora per a clients de diversos països. Ha publicat còmics en diversos títols autoeditats i en antologies internacionals. IG: @sanmillanclara

Roger Pelàez (La Roca del Vallès, 1972). És humorista, ninotaire, cantant i conductor del programa de ràdio Maximum Clatellot. Podeu llegir les seves historietes  al TMEO i als volums Hegemonia persecutòria, El procés explicat als idiotes i Una pandèmia d’estar per casa: diari d’un tancament, tots ells publicats per l’editorial Males Herbes. TW: @maximclatellot

Abel Cuevas (Madrid, 1979) és il·lustrador i dissenyador gràfic. A banda dels encàrrecs com a dibuixant, destaca la seva feina com a cartellista musical. Ha publicat les antologies Todo era posible i Papeles subterráneos, amb Manuel Moreno i César Prieto. IG: @abelcuevas

FORN DE CALÇ #1

Forn de Calç és la revista de còmics d’Extinció Edicions. Com l’editorial que l’aixopluga, porta un nom basat en una novel·la de Thomas Bernhard i segueix la direcció que va prendre l’autor austríac, que, com en altres projectes editorials que cultiven els marges, és l’oposada. En aquest cas, els marges són el còmic que es fa a casa nostra, un ecosistema artístic tan ric com desconegut.

Com altres iniciatives amb les quals em sento agermanat, Forn de Calç neix amb la voluntat de ser un aparador del còmic català actual, tan divers com sigui possible, per tal que el lector pugui tastar allò que aquell li pot oferir. Narratives que cridin experts i neòfits i que, sobretot, convidin els darrers a capbussar-s’hi.

Aquesta antologia reivindica la historieta breu davant de la proliferació de la novel·la gràfica i vol donar una oportunitat als creadors per experimentar, crear lliurement i publicar sense grans temps d’espera. L’única guia que hem donat als participants ha estat la línia editorial d’Extinció Edicions, enfocada al surrealisme, el disbarat i l’humor negre. En aquest primer volum trobareu un fil que connecta autors i autores consagrades amb altres de desconegudes. El nostre compromís ha estat produir un artefacte variat, equilibrat i ben manufacturat. Esperem haver-ho aconseguit i que ens en demaneu més.

 

MARC CHARLES

PARTICIPANTS

Lorena Rivega (Lleida, 1993) dibuixa des de ben petita i sempre li ha interessat el món de la il·lustració, el còmic i l’animació. Llicenciada en Belles Arts, actualment treballa com a il·lustradora freelance i en la seva obra personal. IG: @lorenarivega

Cristian Robles (Barcelona, 1990) va estudiar a la Llotja de Barcelona abans de publicar Ikea Dream Makers, Mameshiba i Soufflé, a més a més d’un bon grapat d’històries curtes a Clift, Voltio, O Papagaio i altres capçaleres internacionals. El seu darrer treball és Gourmeat. IG: @kensausage

Andrés Magán (Vigo, 1989) és llicenciat en Belles Arts. Acumula una extensa carrera com a autor en micro-segells propis, com Noche Líquida, o aliens, com Fosfatina, Kus, Colorama o Ediciones Valientes. Després de Fragmentos Seleccionados, està preparant un nou treball per a l’editorial Apa Apa. IG: @a.mag.an

Gabri Molist (Barcelona, 1993) va estudiar Art i Disseny a l’Escola Massana de Barcelona abans de marxar a Bèlgica, on viu i treballa actualment. A finals de 2020 treu amb Bang Ediciones el seu primer còmic llarg, Dormir es morir. Experimenta amb el llenguatge de la historieta a Asonancia (Apa Apa), Way Opposite, Gazpacho i altres publicacions autoeditades. IG: @gabrimolist

Pep Brocal (Terrassa, 1967) va publicar els seus primers treballs a les revistes dels vuitanta. Guanya el premi a autor revelació del Saló del Còmic de Barcelona l’any 1995. Les seves pàgines han estat publicades en multitud de capçaleres infantils i adultes. Els seus darrers treballs són Alter y Walter o la verdad invisible (2013), Cosmonauta (2017) i Inframundo (Astiberri, 2019). IG: @pep.brocal

Alexis Nolla (Barcelona, 1987) és autor d’una de les joies del còmic autòcton del segle XXI, A la aventura (Apa Apa, 2018). També ha publicat, a Diminuta Editorial, El chico del antifaz, un homenatge als clàssics de la historieta. Actualment, podeu llegir les seves historietes a la revista Lardín. IG: @alexis_nolla

Nadia Hafid (Terrassa, 1990) és llicenciada en Belles Arts a la UB. Compagina la il·lustració i el còmic autoeditat. Els seus dibuixos s’han publicat a capçaleres com The New Yorker, The New York Times, The Economist, Monocle magazine o El País. L’any 2020 va publicar el seu primer còmic llarg, El buen padre, que li ha valgut el premi a autora emergent de l’ACDCòmic. IG: @nadihaf

Berta Cusó (Barcelona, 1989) va estudiar Arquitectura a la UPC i al City College de Nova York. Actualment resideix a Berlín, on ha cursat estudis d’il·lustració infantil a l’Akademie für Illustration und Design. Les seves il·lustracions han estat exposades a les ciutats on ha viscut i el seu còmic, Paral·lel, fou finalista del «Premi ARA de còmic de no-ficció en català». IG: @bertacuso

Peter Jojaio (Albacete, 1988) va estudiar Belles Arts a València. En acabar, comença a publicar els seus propis còmics: Ratón Manía (2013), Capricho (2014), abans de treure, amb Apa Apa, Picnic Saturnal (2016), i Febrero para Galgos (2017) amb Entrecomics Comics. IG: @jojaiopeter

Sergi Puyol (Barcelona, 1980) compagina la seva feina com a autor de còmics amb la de dissenyador gràfic, retolador i colorista. Juntament amb en Toni Mascaró comanda Apa Apa, editorial puntera del còmic d’autor a casa nostra. És en aquesta editorial on ha publicat el gruix de la seva obra. La sangre extraña és el seu darrer treball. Encara li queda temps per tocar a Chicos Raros, superbanda barcelonina formada per la flor i nata del còmic independent. IG: @sergipuyol

Mar Mascaró (Manresa, 1996) ha estudiat un grau superior d’il·lustració a l’Escola Massana de Barcelona i cursa Estudis Literaris a la UB. Amb Entrecomics Comics ha publicat la seva història Dins. IG: @mar.mascaro

Genie Espinosa (Barcelona, 1984) ha estudiat disseny gràfic i il·lustració, especialitat que compagina amb el còmic. Acaba de publicar Hoops amb l’editorial Sapristi, el seu primer còmic llarg, després de participar en mil i una revistes autòctones i foranes i de tirar endavant les seves pròpies publicacions al segell Panoli Ediciones. IG: @geniespinosa

 Laura Garcia (Barberà del Vallès, 1992) és llicenciada en Belles Arts. Ha publicat Qué haría yo sin ti i Llorar mucho rato me da sueño. Treballa la il·lustració aplicada en diferents camps com el còmic, la ceràmica, el disseny tèxtil o la instal·lació. El seu imaginari es basa en situacions que es troba en la seva vida quotidiana i que considera que tenen un to decadent, però humorístic. IG: @lalauragarcia

L’ORACLE

FRANCISCO JOTA-PÉREZ (Barcelona, 1979) és escriptor i guionista.

Autor des les antologies Dionisia Pop! (editorial AJEC, 2007) i Antifusible (Viaje a Bizancio Ediciones, 2008), així com de les novel·les Hierático (AJEC, 2009), Cinco Canciones de Cuna, Orígenes del Lodo, Ciencia Raíz (integrants del seu Tríptico Linde, per a la editorial Aristas Martínez), Aceldama (Origami, 2014), Pasajes de la Dehesa de Invierno (editorial Esdrújula, 2015), Teratoma (Orciny Press, 2017) i Endo (OrcinyPress), i dels assajos Polybius (Antipersona, 2016) i Homo Tenuis (GasMask, 2016), col·labora habitualment en publicacions especialitzades en literatura de gènere, teoria cultural i narrativa experimental com SuperSonic, Láudano, Proyecto Hermético o Kokoro.

El 2010, amb el seu seminal poemari Napalm Satori, és guardonat amb un premi Ignotus a la millor obra poètica. El 2012, Albis Off publica Máscara:Muerte:Rojo, la seva segona incursió poètica, escrita a quatre mans amb el poeta Marco A. Raya. El 2017 veu la llum, de la mà d’Ediciones El Transbordador, l’extens poema Luz simiente, i, l’any següent i a la mateixa editorial, el poemari psicogeogràfic sólidO_Celado.

Com a guionista, ha signat les novel·les gràfiques La Memoria Invisible (Viaje a Bizancio, 2009) i Antígenos de Gaia (editorial Saco de Huesos, 2011), el còmic seria Mutilació del Pas de Ball (a Revista Deriva), el curt Nuestra Amiga la Luna (amb el cineasta César Velasco Broca; obra premiada amb el millor curt de ficció al Festival Cine de Màlaga 2017, i com a millor peça a la categoria d’Avantguarda i Gènere en el Festival de Cinema de Buenos Aires – Bafici 2017). Des de 2014 ha estat impartint una sèrie de conferències que exposen i estenen gran part dels temes recurrents en la seva obra, des de les propostes de la Hiperstición (¨Hiperstición: leyendas urbanas, mitos populares, publicidad y otras ficciones fronterizas¨, en el marc de la MirCon´14) fins al Transhumanisme Crític (¨Tecnogénesis, Ontología Ciborg y la Cuarta Discontinuidad¨, durant el 1º TransHumanFest de Barcelona), passant per la Nova Estètica (¨Huérfano en Cyberia: New Aesthetic, glitches, píxeles y polipsiquismo¨, en el 2º Festival Cyberpunk de Barcelona) i les avantguardes filosòfiques (¨Ocultismo Noumenal: propuesta para una metafísica extrema¨ en las segones Jornades de Metall Extrem de Vitoria-Gasteiz).

VÍCTOR DVNKEL  (Almeria, 1984), dibuixant i músic.

Ha publicat les següents obres: ¡Que Suerte! (Olaff, 2009), Kovra (Ediciones Valientes, 2010), Tumba Swing (Willy a Muerte Ediciones, 2010), Katabasis (Petit Comité del Terror, 2011), Vomitorium (Petit Comité del Terror, 2011), Absolute Aeternal Mindfucking (Petit Comité del Terror, 2012) i Negro (Autsaider Comics, 2014).

Participa en projectes musicals com Assassini o Pvrgatorii, entre d’altres.

Francisco Jota-Pérez
Víctor F. Dunkel
Fem servir cookies pròpies i de tercers per analitzar la navegació y poder millorar el nostre servei. Si continues navegant considerem que n'acceptes el seu ús.
Pots obtenir més informació sobre les cookies que fem servir a la nostra Política de cookies.
Acceptar